Alles over brochures

6 nov, 2023 | Drukwerk

Overweeg je om brochures te laten drukken, maar ben je niet zeker of dit de juiste tool is voor jouw bedrijf? In deze blogpost 'Alles over brochures' leggen we alles uit. Leer hoe je dit krachtige marketinginstrument effectief kunt inzetten voor jouw doelen!

WAT IS EEN BROCHURE?

Een brochure is een boekje dat informatie overbrengt. Het formaat kan verschillen, bijvoorbeeld A4 of A5, maar ook liggend en staand wordt vaak afgewisseld. Velen denken dat een folder een brochure is en vice versa, maar niks is minder waar. Een folder is één papiervel welke gevouwen wordt, waar een brochure bestaat uit meerdere vellen papier welke (vaak) geniet of gelijmd worden bij de rug. Het aantal pagina’s is altijd een veelvoud van vier.

De mogelijkheden van een brochure
Een brochure kan voor vele doeleinden worden gebruikt, ook als je geen producten verkoopt. Hier wordt niet altijd aan gedacht, want vaak hoor ik: “maar een brochure, wat moet ik daar dan in zetten?”. Toch zijn de mogelijkheden eindeloos!

Bijvoorbeeld:

  • Een beautysalon die haar behandelingen omschrijft en tips geeft voor goede nazorg;
  • De personal trainer die zijn lessen aanbiedt gezamenlijk met een prijslijst;
  • Het zonnepanelen bedrijf welke de verschillende soorten panelen toelicht;
  • Een dakkapellen bedrijf die de verschillende materialen en soorten glas toelicht;
  • Auto-dealerships die hun automodellen en extra’s tentoonstellen;
  • Een marketingbureau dat haar medewerkers voorstelt en projecten uitlicht;
  • Tandprothetische praktijk, die na het eerste kennismakingsgesprek informatie meegeeft over je eerste kunst- of klikgebit (zoals het voorbeeld verderop).
  • Of om bijvoorbeeld als makelaar dat stapje extra zetten, door een brochure over een specifiek huis te drukken, zo kunnen geïnterreseerden thuis altijd nog een keertje het huis doorbladeren.

Effectieve verspreiding van jouw brochure
Je hebt je zorgvuldig ontworpen brochure in handen, boordevol waardevolle informatie. Maar hoe zorg je ervoor dat deze in de juiste handen belandt? Hier zijn enkele strategieën voor effectieve verspreiding:

Fysieke locaties
Plaats je brochures op strategische fysieke locaties, zoals je eigen bedrijfslocatie, beurzen, evenementen of partnerschappen. Hierdoor komen ze rechtstreeks onder de aandacht van potentiële klanten.

Direct mail
Heb jij e-mails verzameld of verstuur jij elke maand een nieuwsbrief? Overweeg dan directe mailcampagnes waarbij je brochures rechtstreeks naar je doelgroep stuurt. Dit is een persoonlijke en gerichte benadering om je boodschap over te brengen.

Online distributie
Verspreid je brochure ook digitaal op je website. Dit vergroot je bereik en maakt het gemakkelijk voor geïnteresseerden om toegang te krijgen tot de inhoud.

Samenwerkingen & partners
Werk samen met andere bedrijven of organisaties om je brochure in hun winkels of wachtruimtes te plaatsen. Dit kan een win-win zijn voor beide partijen.

Social media
Gebruik je social media kanalen om je brochure te promoten en te delen met je volgers. Moedig hen aan om het opnieuw te delen, zodat je bereik groeit.

Evenementen & presentaties
Als je deelneemt aan evenementen of presentaties, zorg dan voor enkele fysieke exemplaren om uit te delen aan geïnteresseerden.

Gebruik van een brochure
Zo zie je maar, je hoeft niet per se een product aan te bieden in je brochure, je kan ook enkel informatie meegeven. Jouw waardevolle brochure kun je uitdelen na een eerste kennismaking, bezoek, op straat tijdens promoties, tijdens beurzen of neerleggen in je praktijk, salon of showroom zodat iedereen van jouw informatie of aanbod af weet.

Brochure laten ontwerp en drukken
Ben jij helemaal warmgelopen voor een brochure voor jouw dienst of product? Bekijk dan eens mijn drukwerk catalogus of neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer blogs

5 tips voor een goed visitekaartje!

Het visitekaartje is een krachtig hulpmiddel voor zakelijk succes. Het is niet zomaar een stukje karton met je contactgegevens; het is een verlengstuk van je merkidentiteit en een kans om een blijvende indruk achter te laten. In deze blogpost delen we vijf waardevolle tips om je visitekaartje effectief te gebruiken en ervoor te zorgen dat het de aandacht trekt die het verdient.

Visitekaartjes, de ins en outs

Ook in een tijd van ultrasnelle digitalisatie is een tastbaar visitekaartje nog steeds van belang. Deze worden niet alleen gewaardeerd door de vingervlugheid die het biedt voor het uitwisselen van contactgegevens, maar geven ook een professionele uitstraling. Hieronder leg ik een aantal redenen uit waarom een visitekaartje belangrijk is!

Wat is een merkidentiteit

Het laten ontwerpen van een merkidentiteit kan een belangrijke stap zijn in het creëren van een professionele en herkenbare identiteit voor je bedrijf of organisatie. AOSTUDIO begrijpt dat een merkidentiteit meer is dan alleen een logo.

Mijn diensten

merkidentiteit

Een eerste indruk maak je maar één keer.

contentdesign

Consistentie, zowel online als offline.

WordPress websites

Versterk jouw online aanwezigheid.