Wat is een merkidentiteit

7 nov, 2023 | Merkidentiteit

Het laten ontwerpen van een merkidentiteit kan een belangrijke stap zijn in het creëren van een professionele en herkenbare identiteit voor je bedrijf of organisatie. AOSTUDIO begrijpt dat een merkidentiteit meer is dan alleen een logo.

Merkidentiteit of huisstijl?

Onder je merkidentiteit, ookwel huisstijl genoemd, verstaan we de visuele uitstraling van een bedrijf of organisatie, waarbij er een aantal basis waarden zijn, de belangrijkste 5: naam, kleuren, lettertypes, vormen en het logo. Deze vastgestelde waarden worden in elke visuele uitstraling van het bedrijf gebruikt om herkenning te creëeren en daarmee een indruk achter te laten op het netvlies van jouw klant of partner.

Kan ik zelf mijn merkidentiteit maken?
Een merkidentiteit ontwerpen kan best pittig zijn. Veel startende ondernemers hebben een tof concept en een gave naam bedacht en beginnen enthousiast aan een logo. Toch komen velen er dan snel achter dat een logo ontwerpen niet zo makkelijk is als het lijkt. Zonder vastgestelde kleuren, vormen en lettertypes kom je in een spinnenweb van inspiratie. Wat vind je mooi? Of wat vind je juist niet mooi! Wat betekent die kleur en wat straal je ermee uit? Heb jij ook nog moeite met het vaststellen van je merkidentiteit? Daar kunnen we samen uitkomen!

Merkidentiteit design door AOSTUDIO
Een van de eerste stappen in het ontwerpproces is het analyseren van je bedrijf of organisatie. Precies begrijpen hoe je bedrijf functioneert, wie je klanten zijn en waar je unieke waarde zit. Door deze informatie, kunnen we samen een merkidentiteit ontwerpen die aansluit bij jou en jouw bedrijf.

Naast het creëren van een visueel aantrekkelijk logo, richt ik mij ook op de ontwikkeling van een consistente beeldtaal en kleurgebruik. Dit betekent dat de kleuren, typografie en beeldstijl van je huisstijl consistent in al je bedrijfsuitingen terug te vinden zijn. Dit zorgt ervoor dat je merkidentiteit er professioneel uit ziet, verdeeld over al je social media platformen en drukwerk. 

Na het ontwerpproces, kun je ervoor kiezen om een stijlgids met richtlijnen voor het gebruik van je huisstijl toe te voegen. Dit is een document dat je helpt om ervoor te zorgen dat iedereen die namens je bedrijf werkt, de merkidentiteit op de juiste manier gebruikt. Hierdoor zal je merkidentiteit áltijd consistent blijven. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem vrijblijvend contact met mij op voor een kennismakingsgesprek of lees meer over mijn dienst merkidentiteit.

Meer blogs

5 tips voor een goed visitekaartje!

Het visitekaartje is een krachtig hulpmiddel voor zakelijk succes. Het is niet zomaar een stukje karton met je contactgegevens; het is een verlengstuk van je merkidentiteit en een kans om een blijvende indruk achter te laten. In deze blogpost delen we vijf waardevolle tips om je visitekaartje effectief te gebruiken en ervoor te zorgen dat het de aandacht trekt die het verdient.

Visitekaartjes, de ins en outs

Ook in een tijd van ultrasnelle digitalisatie is een tastbaar visitekaartje nog steeds van belang. Deze worden niet alleen gewaardeerd door de vingervlugheid die het biedt voor het uitwisselen van contactgegevens, maar geven ook een professionele uitstraling. Hieronder leg ik een aantal redenen uit waarom een visitekaartje belangrijk is!

Kleur & betekenis in design

Kleuren spelen een belangrijke rol in hoe mensen jouw bedrijf waarnemen. Elke kleur heeft namelijk zijn eigen unieke associaties. Hierdoor kan het kiezen van de juiste kleur een belangrijke rol spelen in hoe mensen jouw merk zien en ervaren.

Mijn diensten

merkidentiteit

Een eerste indruk maak je maar één keer.

contentdesign

Consistentie, zowel online als offline.

WordPress websites

Versterk jouw online aanwezigheid.